TV2: Gi oss valgnatten UK
Publisert 5. juni 2017. Sist endret 5. juni 2017.
1) Målingene før parlamentsvalget i Storbritannia torsdag 8. juni er jevnere enn de var da valget ble lyst ut, og valget finner sted kort tid etter terror i Manchester og London.
2) Vår anmodning til TV2 om å dekke denne valgnatten i sin helhet har sin bakgrunn i at TV2 har dokumentert en formidabel kompetanse i analyse av valg i bl.a. Storbritannia.
(i) Straks etter at valglokalene stengte i valget i UK 7. mai 2015, leverte TV2 en prognose som viste en imponerende treffsikkerhet. TV2 var senere på natten oss bekjent foran BBC og Sky News i å predikere flertall for Cameron.
(ii) TV2s medarbeidere Kjetil Løset og Terje Sørensen dekket opptellingen etter Brexit-avstemningen med en sending hele natten. Hvis analyse av tall, pedagogisk fremstilt, er det fremste kvalitetsmålet for en TV-kanal en valgnatt, vil undertegnede mene at dette er den faglig sett sterkeste valgnatt på norsk fjernsyn – og jeg har fulgt valgnetter siden 1969.
3) TV2 oppfordres derfor til å bruke sin kompetanse på analyse av valg i Storbritannia med en dekning hele valgnatten i UK. En slik dekning kan krydres med mye spennende stoff – Storbritannias plass i Europa etter Brexit, om og eventuelt hvilken betydning terroren kan ha hatt for valgutfallet etc. I en eventuell slik sending må TV2 gi god tid til sine analytikere – Løset og Sørensen – for redegjørelser for utviklingen i opptellingen.
Johan Giertsen
Flere artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene
- Kommunemålinger: Bergen-Oslo 8-0 (5. januar 2021)
- Bergensavisen med 1000-måling (13. desember 2020)
- Avisa Oslo – ny avis (30. november 2020)
- Sluttmålingen 2019 – mønstergyldig fra VG (30. juli 2020)
- Nat/KK: Gi leserne bakgrunnstall (11. juli 2020)
- Løset til Frp – tap for TV2 (29. mai 2020)
- TV2 traff blink i California og Texas (4. mars 2020)
- Sp vokser i nord (4. februar 2020)
- Gratulerer TV2 ! (13. desember 2019)
- Bergen: BT/Respons hadde exit poll (26. november 2019)
Vis alle artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene