Poll of polls

Hvor er NRK?

Publisert 1. september 2019. Sist endret 1. september 2019.

1) Lokal- og regionavisene er en vinner i valgkampen. Disse legger ned en imponerende innsats med å koble målinger med reportasjer og kommentarer som skaper kunnskap, engasjement og temperatur. Redaktører og journalister over hele landet fortjener en stor takk.

2) Vinnerne blant mediene nasjonalt i å formidle kunnskap om partienes stilling er TV2 og VG. Begge fortjener stor honnør fra det politisk interesserte publikum.

3) Hvor er NRKs nasjonale politiske redaksjon? Er det et mål for statskanalen å gi publikum kunnskap om velgernes vandringer?

(i) NRK har i august hatt en nasjonal måling (Norstat 13. aug med Aftenposten), og skal ha en ny og siste nasjonal måling midt i siste valgkampuke.

(ii) NRK har i august hatt en måling i Oslo (Norstat 23. aug med Aftenposten), og skal ha en måling til i hovedstaden.

(iii) Når vi ser satsingen fra Avisa Valdres, Bergensavisen, Grannar, Gudbrandsdølen Dagningen, Hadeland, Lofotposten, Oppland Arbeiderblad, Nordlys, Romerikes Blad, Saltenposten – for å nevne noen få – kan manglende ressurser ikke være en forklaring på hvorfor NRK i denne valgkampen har plassert seg nær sidelinjen i formidling av kunnskap om velgernes bevegelser.

(iv) Hvis lokal- og regionavisene, TV2 og VG hadde vært like tilbakelent som NRK nasjonalt, ville vår felles kunnskap om partienes stilling vært lav. En valgkamp uten slik kunnskap mister nerve og engasjement.

4) En politisk redaksjon – i dette tilfellet NRK nasjonalt – som ikke regelmessig mottar bakgrunnstall fra kvalitetsmålinger må over tid få problemer med å opprettholde sin kompetanse.

5) Spørsmålet blir da om mangelen på den kunnskap som oppnås ved studier og formidling av bakgrunnstall vil føre til at NRK både i siste valgkampuke, valgnatten og i ettervalgsdekningen vil svekke sin evne til å stille de relevante spørsmålene.

Johan Giertsen

Del på Facebook

Flere artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene

Vis alle artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene