0;136;0c pollofpolls.no - Hva nå, Aftenposten?

Poll of polls

Hva nå, Aftenposten?

Publisert 10. februar 2018. Sist endret 10. februar 2018.

1) Samarbeidet mellom Aftenposten og Respons om partimålinger er blant de lengste – kanskje det lengste – samarbeidet i Norge mellom et byrå og et medium.

2) Etter valget kunne leserne av dette nettstedet registrere at Dagbladet, Dagens Næringsliv, Klassekampen, Nationen og Vårt Land fortsatte med målinger. Disse avisene må derfor ha funnet plass til dette på budsjetter som er mer presset enn for noen år siden.

3) Aftenposten fortsatte ikke med månedlige målinger etter valget.

4) VG uttrykte kritikk til målingene fra sin leverandør, og Respons hadde ikke lenger månedlige oppdrag for Aftenposten. At Respons og VG da fant hverandre, var ikke overraskende. Tirsdag 6. februar 2018 opplyste nyhetssjef Eva-Therese Grøttum at VG har inngått en avtale med Respons.

5) Aftenposten får ikke lenger tilgang til materialet som avisen inntil valget i fjor mottok fra Respons. Avisen går også glipp av kontakten med landets mest erfarne partimåler – daglig leder Thore Gaard Olaussen i Respons. Det er nå VG som kan bygge opp kunnskap i lys av sitt kundeforhold med Respons.

6) Da er spørsmålet til Aftenposten: Hva nå? Skal avisen fortsette med nasjonale målinger? Hvis ja, med hvilket byrå?

7) Hvis Aftenposten ikke lenger jevnlig vil motta målinger og bakgrunnsstoff – kan avisen da risikere at det blir stadig vanskeligere å opprettholde kunnskap på et høyt nivå om velgernes vandringer? Hvis ja, oppstår spørsmålet om Aftenposten kan bli gradvis mindre interessant for det politiske publikum.

8) Avisenes Nyhetsbyrå, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Klassekampen, Nationen, NRK, TV2, VG og Vårt Land vil månedlig motta kunnskap som Aftenposten synes å ha valgt bort. Tiden vil vise om dette kan få følger for kvaliteten på Aftenpostens politiske dekning.

Johan Giertsen

Del på Facebook

Flere artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene

Vis alle artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene