Poll of polls

Skal Amedia evaluere egne målinger?

Publisert 11. oktober 2017. Sist endret 11. oktober 2017.

1) VG og avisgruppen Amedia var InFacts største kunder før årets valg.

2) VG hadde nasjonale målinger og målinger i hvert fylke i valgkampen. Amedias aviser hadde et stort antall fylkesmålinger i denne stortingsperioden, særlig i valgkampen.

3) InFact vektet mot kvlg 2015, og brukte automatiske telefonoppringninger. De øvrige byråene vektet mot stv 2013, og brukte vanlige telefonintervjuer.

4) Søndag 10. september la vi ut et antatt landsresultat basert på siste måling i hvert fylke iht InFact. Denne beregningen hadde 91 rødgrønne mandater. Fasiten ble 81 rødgrønne.

5) Samme dag la vi ut et antatt landsresultat basert på siste måling i hvert fylke vektet mot 2013. Beregningen hadde målinger i 18 av 19 fylker med elleve fra Respons, seks fra Sentio og en fra Markedsinfo. Denne beregningen hadde 80 rødgrønne mandater.

6) Summen av fylkesmålingene vektet mot 2013 viste seg å treffe usedvanlig bra.

7) VG har fremhevet at avisen var "ikke fornøyd" med målingene fra InFact.

8) VG er nå i gang med en grundig evaluering av sine partimålinger før dette valget.

9) På den annen side er det f.t. ikke kjent om Amedia er i gang med en evaluering av sine partimålinger.

10) Vårt spørsmål til Amedia er derfor om denne avisgruppen vil (i) evaluere sine målinger, og (ii) hvis ja, om Amedia deretter vil gi allmennheten kunnskap om hovedfunnene i evalueringen.

Johan Giertsen

Del på Facebook

Flere artikler om metode

Vis alle artikler om metode