Poll of polls

Årets vinner: Gudbrandsdølen Dagningen

Publisert 1. juni 2012. Sist endret 1. juni 2012.

Fylkesmåling med stortingsvalg-spørsmål - Oppland, Markedsinfo for Gudbrandsdølen Dagningen publisert 1. juni 2012.

Gudbrandsdølen Dagningens reportasje og kommentarer gjør - slik pollofpolls.no vurderer det - avisen til årets så langt nasjonale vinner av mediene i kvalitet i dekning av partimålinger.

Avisens politiske redaktør redegjør poengtert og treffsikkert for bakgrunnstall, og bruker et spennende grep - sammenligning av særlig Arbeiderpartiets lojalitet på målingene et år før valgene 2005 og 2009 med partiets lojalitet på denne målingen et år før valget 2013. Analysen av forskjellene mellom 2008 og 2012 er - tross sin knappe form gitt avisformatet - mer dybdeborende enn vi har sett i andre medier i år.

Gudbrandsdølen Dagningens politiske redaktør gir også regjeringspartiene et berettiget håp, i det han påviser at hver femte rødgrønne 2009-velger i Oppland nå er usikre på sitt partivalg. Lykkes regjeringspartiene med å mobilisere disse, vil mye forandre seg.

Gudbrandsdølen Dagningen / Markedsinfo har imidlertid ett klart forbedringspotensiale. Oppslutningen om partiene Rødt og Miljøpartiet De Grønne burde vært opplyst.

Politisk interesserte får mer kunnskap av å lese Gudbrandsdølen Dagningen i dag. Se sidene 2, 8 og 9.

Lars Øy / Johan Giertsen

Del på Facebook

Omtalte meningsmålinger

Flere artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene

Vis alle artikler om presentasjon av meningsmålinger i mediene

Omtalte kommuner

Flere artikler om omtalte kommuner