Poll of polls

Amedia evaluerer egne målinger

Publisert 13. oktober 2017. Sist endret 14. oktober 2017.

Vi spurte på denne plass 11. oktober 2017 om Amedia, som en av de største kundene hos InFact, skal evaluere sine partimålinger før valget. Direktør Jostein Larsen Østring i Amedia opplyser at en slik evaluering er i gang. Vi takker for dette svaret.

Redaktør i pollofpolls, Johan Giertsen, stiller 11. oktober et betimelig spørsmål om hvorvidt Amedia evaluerer resultatene av målingene i forkant av stortingsvalget i år.

Svaret på spørsmålet er ja. Det er vi godt i gang med.

Infact, som både VG og Amedia bruker, viste seg å ha lavest treffrate av meningsmålingsbyråene med sine målinger. Det er heller ikke vi i Amedia fornøyde med.

Når det er sagt, hadde vi all grunn til å ha tiltro til Infacts målinger på forhånd. Dette er andre valg Amedia kjøper tjenester på vegne av mediehusene fra Infact. Under kommunevalget 2015 viste Infact seg å treffe godt med sine meningsmålinger, som den gang var vektet mot stortingsvalget i 2013.

Når de fylkesvise målingene viste seg å treffe langt dårligere i år, er det grunn til å gå grundig gjennom hva som har skjedd.

Kort tid etter valget ba vi om et møte med Infact. Dette ble gjennomført i uke 38. Infact er nå i gang med en grundig egenevaluering, som er ventet å være ferdig i løpet av oktober.

Med utgangspunkt i dette vil vi gjøre vår egen evaluering av målingene. Vi deler gjerne hovedfunnene med Pollofpolls lesere når disse er tilgjengelige.

Jostein Larsen Østring,
direktør for innholdsutvikling, Amedia

Del på Facebook

Flere artikler om metode

Vis alle artikler om metode